Ive Čaće

(Vodice, 26. IV. 1903. –  Zagreb, 23.11.1947.)

pučki slikar i književnik, bio je mlađi sin Margharite-Marije (Rocca) i Bartola-Bariše Čaće (Prvić Luka, 05.09.1870. -?). Nakon završene osnovne škole i drvodjelskog zanata u Vodicama, već je u ranoj mladosti došao u sukob s talijanskim vlastima, zbog čega je morao privremeno napustiti rodni grad. Po povratku u Vodice (1922.) priključio se radničkom pokretu pa ga zbog toga u više navrata progoni i režim dinastije Karađorđevića. Već je u to vrijeme, tijekom međuraća, počeo objavljivati pjesme, prozu i crteže u opozicijskim listovima pretežno ljevičarske orijentacije (Glas omladine, Hrvatsko selo, Književni glas, Savremeni pogledi, Seljačka misao), te surađivati sa skupinom pučkih književnika i slikara, pripadnika Hlebinske slikarske škole (Mihovilom Pavlekom Miškinom, Franjom Mrazom, Ivanom Generalićem, Markom Viriusom i dr.). Zajedno s njima sudjelovao je u izdavanaju (2 sveska) „Zbornika hrvatskih seljaka“, u Zagrebu 1936. i 1938. g., kao i na „V. Izložbi hrvatskih seljaka-slikara“ 1938. (na kojoj je izložio 9 ulja na platnu, 2 linoreza i 12 crteža). U međuvremenu je (1936.) održao i jednu samostalnu izložbu u zagrebačkom Salonu Šira - s bratom Matom (Prvić Luka, 23.02.1894.-?Lepoglava, 1945.), također stolarom, samoukim umjetnikom, te aktivnim članom KPJ od 1925. g. 

Početkom Drugoga svjetskog rata Ive Čaće ponovno je u sukobu s vlastima – ovoga puta s talijanskim fašistima - zbog čega je interniran najprije u šibenskom zatvoru (20.06.1941. – 16.08.1941.), potom u talijanskom koncentracijskom logoru Corropoli u regiji Teramo (osam i pol mjeseci), a nakon privremenog zatvarnja Corropolia (4. svibnja 1942.) otpremljen je u logore St. Angelo, Millazzo i Lipare. No, niti u tako teškim životnim uvjetima nije prestao pisati i slikati.

U listopadu 1943., poslije kapitulacije Italije, vratio se u domovinu nakon 2 godine provedene u internaciji (24 mjeseca i 17 dana). Odmah po povratku mobiliziran je u NOVJ (6.10.1943.), te ubrzo nastupa u službu Propagandnog odsjeka novoformirane 19. sjeverno-dalmatinske divizije (26.10.1943.), tada smještene u zaleđu Šibenika, na području Bukovice. Već tijekom 1944. g. postaje članom kulturno-umjetničkog odjela Zemaljskog antifašističkog vijeća narodnog oslobođenja Hrvatske (ZAVNOH-a) i sudjeluje u organizaciji i radu I. Kongresa kulturnih radnika Hrvatske u Topuskom (25.-27.06.1944.). Osim izlaganja na temu „Narodni samoaktivizam u umjetnosti“, u sklopu kulturno-umjetničkog programa Kongresa pred publikom su recitirane njegove pjesme, te izvedena 2 dramska djela: scenska slika „Zmija u rascjepu“ i komad „Babuška“ (koji prikazuje svakodnevni život u partizanima) u izvedbi Kazališne družine „August Cesarec“. Tom je prilikom održana i prva skupna izložba trinaetorice likovnih umjetnika (slikara i kipara) na oslobođenom području, na kojoj je - uz istaknuta imena poput M. Detonija, V. Radauša, P. Šimage, Z. Price, F. Mraza, E. Murtića, S. Rukljača, S. Rajkovića, V. Čerića, Z. Agbabe, te gosta iz Poljske Alfreda Krupa i Lele Čermak kao jedine žene – desetak crteža tušem i jedan akvarel izložio Ive Čaće. U listopadu iste (1944.) godine izlazi i njegov opširniji politički tekst u brošuri pod nazivom „Što hoće oni“ (koji je ponovno objavljen 1945. u Zagrebu u izdanju „Naprijeda“) – kao polemika s „reakcionarnim krugovima“ u Italiji koji poriču počinjene zločine tijekom okupacije hrvatskih krajeva od 1941. – 1943. g. Kada je potkraj 1944. g. sa ZAVNOH-om iz Topuskog otišao u Šibenik (gdje je ZAVNOH djelovao do polovice svibnja 1945.), Čaćina je literarna bibliografija sadržavala nekoliko različitih književnih vrsta: uz dramske tekstove i igrokaze, pretežno iz partizanskog života („Veliki korak“, „Drug Babuška“, „Pionir“, „Uspon i pad jednog pandura“), pisao je novele, aforizme i pjesme, potonje isključivo na svom zavičajnom narječju - vodičkoj čakavici. Zato nije neobično da je nakon završetka Drugoga svjetskog rata (iako samouk) primljen za ravnopravnog člana Društva književnika Hrvatske, dok je istovremeno bio zaposlen kao referent Ministarstva prosvjete u Narodnoj vladi Hrvatske.

Ive Čaće umro je u Zagrebu 23.11.1947., u 44 godini života. Među posljednjim izložbama na kojima je (za života) sudjelovao bile su  skupne Izložbe umjetnika partizana - u Splitu (23.12.1944.-10.01.1945.), Šibeniku (02.1945.), Dubrovniku te u Umjetničkom paviljonu u  Zagrebu (20.06.-20.07.1945.) – dok su na izložbi Likovnih radova iz NOB-e u zagrebačkom Salonu ULUH-a 1949. g. njegova djela izložena posthumno.

Literatura:
https://www.gkv.hr/index.php?option=com_content&view=article&id=1362&catid=32&Itemid=139 („U spomen na Ivu Čaću“, Novosti, 26. Travanj 2018., Vodice: Gradska knjižnica Vodice)
Benjovsky, L. 2014. „Ive Čaće“.Vodice u Drugom svjetskom ratu, Vodice: Pučko otvoreno učilište, str. 10. (katalog izložbe)
Foretić, D. 1980. „O društvima u Šibeniku između dva rata.“ .Fiskovićev zbornik II: Zbornik radova posvećenih 70-godišnjici života Cvita Fiskovića. Split, str. 297.-313.
Grgurević, D. 1964. Devetnaesta sjevernodalmatinska divizija. Zagreb: IHRP
Ivanuša, D. 1978. Žene – umjetnice partizanke. Osijek: Galerija likovnih umjetnosti
Novak, B. 2005. Hrvatsko novinarstvo u 20. stoljeću. Zagreb: Golden marketing – Tehnička knjiga, str.339.-340.
V. izložba hrvatskih seljaka – slikara: Mraz–Čaće–Virius–Spišić-Franolić. 05.1938. Zagreb: Štamparija Grafika
Prvi kongres kulturnih radnika Hrvatske - Topusko 25.-27.VI.1944. - Građa. 1976. Zagreb: HRPH, str. 133.

Ive Čaće bio je jedan od osnivača i prvih članova glazbenog društva utemeljenog pod nazivom “Hrvatsko muzičko društvo Starčević” u studenom 1926. g. – ujedno i najstarije kulturne udruge u Vodicama. Za kupnju prvih instrumenata prikupljani su tijekom 1927.g. prilozima mještana i iseljenika iz Australije i Amerike, u novcu ili u naturi (ulju, smokvama, višnji), a potom je podignut kredit (za koji je svojim imetkom jamačila Oršula Bilan). U okviru glazbenog društva - čiji je prvi predsjednik bio Grgo Ivas - djelovao je puhački i tamburaški orkestar, a tijekom 1927. g. angažiran je kao dirigent („kapelnik“) Čeh - Vojteh Mišurac. On je u kratkom vremenu osposobio orkestar od 29 „glazbara“ – u pravilu omladinaca iz redova težaka, ribara, radnika, studenata i državnih namještenika – koji su svojim političkim svjetonazorima bili bliski idejama KPJ i time često izazivali nepovjerenje lokalnih vlasti. Prvi puta su javno nastupili 18.03.31928. na jednoj od pučkih svećanosti polučivši oduševljenje svojih sugrađana, pa od tada orkestar neprekidno djeluje. Danas broji 60 članova (od toga 21 djevojka između 18 i 20 g.), nositelj je brojnih (regionalnih ili državnih) nagrada, priznanja i diploma, a od svog je osnutka promijenio 19 voditelja - među kojima se jedno vrijeme nalazio i Ive Čaće. Note koje su zatečene u njegovoj ostavštini - potpisane Čaćinim imenom i naslovljene nazivima njegovih tekstova - namijenjene su sviračima tambura, (ali njihovo porijeklo i datacija nisu nam poznati).
(https://www.infovodice.com/gradske/1012-85-godina-vodicke-glazbe.html%20%20)